Soleil Royal - Blog

Zeszyt nr 4

Zeszyt nr 4 – montaż stępki z wzmocnieniami, wręga nr 4, montaż dolnego pokładu dziobowego.

Połączenie stępki ze stewą dziobową musi być wykonane perfekcyjnie. Dolna i górna krawędź obu sklejanych elementów (dodatkowo wzmocnienia), aby finalny kształt kadłuba miał pożądany kształt muszą stanowić idealną linię prostą. Spełnienie teraz tego warunku będzie rzutowało na poprawność wszelkich prac w przyszłości. Ten akurat model poszywany w zdecydowanie inny sposób niż najczęściej stosowane systemy już na właśnie tym etapie wykaże nam wszelką niedoskonałość mało starannego połączenia klejonych aktualnie części.

Montaż wręgi nr 4

Może się zdarzyć i pewno w większości przypadków tak będzie, że stępka będzie miała tendencję ugięcia płaszczyzny wzdłużnej. Sklejka, z której jest wykonana na wskutek naprężeń, wilgotności itp. na długich odcinkach dodatkowo nacinana gniazdami pod wręgi może nabierać łukowatego kształtu. Nie jest to wielki problem w dalszej pracy z modelem pod warunkiem, że nam się uda wspomniane ugięcie wyeliminować. Występy umiejscowione pod dolną krawędzią stępki pozwalające na zamontowanie tam prowizorycznej podstawki montażowej niestety są zbyt blisko siebie a podstawka zbyt krótka, aby skutecznie eliminować krzywiznę. Dlatego już na najbliższych dwóch etapach po stwierdzeniu w swoim modelu opisywanej krzywizny trzeba będzie myśleć o zastosowaniu stoczni, która doskonale sobie z problemem poradzi.

Wklejanie dolnego pokładu dziobowego.

Zastosowanie kleju winylowego i solidne obciążeni jest wystarczającym warunkiem prawidłowego sklejenia pokładu z konstrukcją.  Przed przystąpieniem do klejenia należy dokładnie sprawdzić jeszcze raz czy górne krawędzie stewy dziobowej, stępki i płytek wzmacniających tworzą jedną płaską płaszczyznę.