Soleil Royal - Blog

Zeszyt nr 133

Zeszyt nr 133 – budowa fokmasztu, pierwsze reje.

Etap trudny. Sesja, podczas której należy wykonać pierwszy „poważny” maszt. Fokmaszt tak jak następne musi spełniać koniecznie pewne warunki. Musi być bezwzględnie prosty w rzucie osi wzdłużnej okrętu. Schodkowe przesunięcie poszczególnych członów względem siebie musi być równoległe. Nie może być zwichrowany lub poskręcany wokół własnej osi i na koniec musi być bardzo solidnie sklejony gdyż wbrew pozorom będzie poddany dużym obciążeniom.

Sama budowa będzie wymagała wielu pomiarów i dopasowania poszczególnych elementów. Po wykonaniu wszystkich członów masztów korekcie będzie trzeba poddać otwory salingów i mocowania dybów. Albo pięty steng albo otwory salingów należy odpowiednio wypiłować w celu uzyskania równych odległości drążków od siebie określonych rozpiętością mocowań dybów.  Wszystkie elementy sklejałem klejem dwuskładnikowym. Jest trudny w utrzymaniu estetyki w miejscu klejenia, ale gwarantuje bardzo pewne i solidne połączenie.

Budowa rei należy rozpocząć od stożkowego zmniejszenia średnicy drewnianego wałka w kierunku końców. Pokazałem w jednej z poprzednich sesji jak można to ułatwić przy pomocy prostego narzędzia. Następnym krokiem jest oklejenie drzewca deskami wzmacniającymi. Instrukcja i plan dość ogólnie pokazuje sposób wykonania tego wzmocnienia. Opierając się na planie można zauważyć, że pomiędzy krawędziami długimi deseczek nie ma przerw. Aby uzyskać mniej więcej podobny efekt należy mocno wzdłuż tych krawędzi deseczki zeskosować. Osobiście skosy wykonałem po obydwu stronach listewki. Tak przygotowane listwy przyklejałem do drzewca klejem CA. Reję maszciku okleiłem z zastosowaniem siedmiu listewek natomiast blindreję ośmiu. Uzbrojenie rei blokami wiązanymi stropami do drzewca jest w miarę dokładnie pokazane na planie i zdjęciach. Zrozumienie planu będzie tutaj warunkiem koniecznym, gdyż olinowanie stałe i ruchome żaglowca wymaga, aby stropy utrzymujące bloki były mocowane z zachowaniem odpowiednich kierunków. Zabezpieczenie węzła stropu klejem najczęściej uniemożliwia późniejsze jego przekręcenie na rei.