Soleil Royal - Blog

Zeszyt nr 82

Zeszyt nr 82 – prace wykończeniowe przy zewnętrznym poszyciu kadłuba, montaż dziobnicy, tylnicy i falszkilu.

Szlifowanie, wygładzanie, polerowanie to bardzo wymagający zakres prac nad zewnętrznym poszyciem modelu. To etap kończący zmagania z poszyciem kadłuba, podczas którego nadaje się ostateczny wygląd skorupie modelu. Zastosowany później transparentny lakier zabezpieczający nie będzie korygował ewentualnych niedociągnięć a wręcz je uwypukli poprzez nadanie wyrazistości struktury poszycia.

Instrukcja numeru 82 podpowiada jak niwelować pewne niedokładności w połączeniu listewek. Ponieważ starałem się dokładnie dopasować poszczególne elementy w trakcie poszywania teraz mogłem od razu przystąpić do prac szlifierskich. Wydawać się może, że to działania kosmetyczne. Nic bardziej mylnego. Szlifowanie powłoki zewnętrznej jest trudne i wymaga solidnego wysiłku z jednoczesną uwagą, aby nie przesadzić doprowadzając do przetarć. Prace dobrze jest (fotografie) wykonać na zewnątrz pomieszczeń szczególnie mieszkalnych ze względu na brud i kurz. Osobiście szlifowanie zasadnicze wykonuję blokiem papieru ściernego gradacja 120, później wygładzam kolejno 400, 800 i 1200. Efektem powinna być idealnie gładka bez „schodków” powierzchnia kadłuba.

Drugim ważnym wyzwaniem tej sesji jest montaż dziobnicy, tylnicy i fałszywego kilu.  Samo przygotowanie elementów jest zadaniem rutynowym. Do barwienia użyłem bardziej kontrastującej niż w instrukcji bejcy wodnej – palisander. Wielkiej uwagi będzie wymagało wykonanie kanału na dziobnicę. Musi być idealnie dopasowany do wymiarów dziobnicy. Kanał zbyt szeroki nie będzie później już niczym maskowany. Wstępny kształt kanału wykonywałem nożem a następnie rozpiłowywałem go pilnikiem do metalu 5 mm. Dziobnicę i następne elementy wyposażenia dna przyklejałem klejem CA.