Soleil Royal - Blog

Zeszyt nr 51

Zeszyt nr 51- zaślepienia otworów furt działowych, kolejne listwy poszycia na wysokości pokładu głównego.

Prześledziłem zagraniczne wydania kolekcji naszego modelu i z bardzo dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, iż rodzima instrukcja zaproponuje malowanie zaślepień na 109 etapie prac. Można też zorientować się, że furty działowe nie będą miały dodatkowych futryn a wewnętrzne krawędzie otworów będą bezpośrednio malowane na czerwono. Dotyczy to dwóch niższych pokładów, ponieważ furty pokładu głównego będą posiadały ozdobne obramowanie. Stąd wniosek, że krawędzie furt działowych na tym etapie muszą być doskonale wygładzone (chyba, że ktoś pokusi się o waloryzację i wklei później futryny). Można też teraz pomalować zaślepienia i krawędzie furt, bo jest to znacznie łatwiejsze niż malowanie później solidnie już wyposażonego i ozdobionego kadłuba. Osobiście wybieram ten wariant pozostawiając sobie w odpowiednim czasie jedynie poprawki malarskie. W sumie zaślepianie ambrazury szczególnie tam gdzie jest ona częściowo zasłonięta przez wręgę jest rozwiązaniem mało estetycznym. Doświadczeni modelarze znajdą sposoby waloryzacji w tym zakresie choćby przez dodatkowe „zaślepienia zaślepień” np. okienkami forniru.    

Zaślepienia wklejałem klejem CA a po wyschnięciu zabezpieczałem od wewnętrznej strony dodatkowo klejem do drewna. W zaślepieniach trzeba będzie wiercić otwory pod atrapy luf armatnich i nie można dopuścić, aby któreś z zaślepień pod naciskiem wiertła odkleiło się w zamkniętej skorupie kadłuba. 

Kolejne dwa pasy po każdej stronie poszycia na wysokości głównego pokładu. Tutaj do klejenia listewek używam kleju CA, ponieważ ewentualne wycieki przy zastosowaniu kleju do drewna na zamontowane już zaślepienia furt lub burty od strony wewnętrznej są widoczne i bardzo trudne do usunięcia.  Klej CA wycieków psujących estetykę nie ma.