Soleil Royal - Blog

Zeszyt nr 6

Zeszyt nr 6 – montaż wręgi numer 7, montaż elementu dolnego pokładu, pokładniki.

Wręga numer siedem wymaga tak jak wszystkie poprzednie idealnego, pod kątem prostym ustawienia względem stępki. Oglądający zdjęcia można się zastanawiać, jakich „profesjonalnych” kątowników używam do ustawiania wręg. Tak, to narożne odpady ramek pozostałych po wycięciu części z jednej z wcześniejszych kolekcji. Są odpadem a wystarczająco spełniają swoją rolę. Do tego kilka ścisków i można być spokojnym o zachowanie kąta prostego w opisanym newralgicznym styku.

Ewentualnym skręceniem wręgi przed przyklejeniem nie ma się, co przejmować gdyż montowane kolejno pokłady mają na tyle ciasno dopasowane gniazda, że doskonale sobie poradzą z tym problemem.

Wklejana część pokładu dolnego krawędź czołową ma na wysokości łączenia stępki. Może się zdarzyć, że na łączeniu stępki występuje niewielka krzywizna. Teraz ją właśnie będzie widać na styku pokładów. Dlatego przy montażu tego kawałka pokładu trzeba będzie użyć odpowiednio mocowanych ścisków, dzięki którym po sklejeniu poszczególnych części możliwa będzie korekta tej krzywizny.

Siódma wręga znajdująca się przy końcu środkowej części stępki i wklejony dolny pokład dają możliwość kontroli ewentualnego skręcenia stępki w płaszczyźnie poprzecznej. Częściowo widać to po płaskim oglądzie pokładów w ich górnej części a dokładnie po obróceniu konstrukcji kadłuba i ustawieniu na czubach wręg nr 4 i nr 7. W moim wypadku takie skręcenie występuje. Odstęp pomiędzy podłożem a ramieniem wręgi wynosi ok. 5 mm. To dużo. Pomimo to teraz nie należy się tym zbytnio przejmować, gdyż z bardzo dużą pewnością można przypuszczać, że staranne wklejenie na następnych etapach kolejnego elementu pokładu głównego (wyższego) całkowicie zniweluje zaistniałe skręcenie.

Montażem pokładników nr 2, 3 i 5, 6, 7 kończy się praca z instrukcją szóstego zeszytu.